Нагледно - образното мислене
Нагледно-образното мислене преобладава във възрастта от 3 до 7 години. Характеризира се с това, че решаването на определени задачи се осъществява върху основата на вързприемане на нагледни образи и представите за тях, без участие на практически действия. Детето оперирара с представите си , породени с нагледни образи, за да достигне до занчителни изводи.
Учителят може да обясни как някои хора живеят в мизерия и до какво може да доведе тя. "Според това, което казва той мисли си детето, - мизерията прилича на отвратителна черна кокошка. Тя гледа с яростен поглед, има извит клюн и толкова широки криле, че целият свят може да се побере под тях. Тази кокошка мъти отвратителни пиленца ..... пиленца - кражба, пиленце - пиянство, пиленца - болести..."
Ако детето види прелетни птички, наблюдава щъркел в гнездото му, цъфнали и напъпили дървета, хване в ръката си пеперуда или калинка, чуе блеенето на овцата и малките агънца - всичко това ще му помогне да достигне по-лесно до понятието "пролет", защото основната ориентировъчна дейност, придружаваща нагледно-образното мислене , е зрителната.
Когато взаймодействието с обакта на познание притича в плана на зрителните възприятия, възниква зрителен образ и с него се извършват редица преобразования, протича анализ, отделя се същественото от несъщественото и се стига до изводи и заключения като продукти на мисленето.
В този процес на нагледно-образно отражение на действителността голямо място заема речта - предметите и явленията, техните свойства и връзки се опознават в образна форма, но се фиксират в речев план. Словестният съпровод може да бъде просто илюстрация на образа, но в повечето случаи той помага за по-дълбоко и пълно опознаване на обекта, както и за актуализация на вече формирани образи в процеса на опериране с тях. /както в случая с "отвратителната черна кокошка" и нейните "ужасни пиленца" /.
humanis
Нагледно-образното мислене преобладава във възрастта от 3 до 7 години. Характеризира се с това, че решаването на определени задачи се осъществява върху основата на вързприемане на нагледни образи и представите за тях, без участие на практически действия. Детето оперирара с представите си , породени с нагледни образи, за да достигне до занчителни изводи.
Учителят може да обясни как някои хора живеят в мизерия и до какво може да доведе тя. "Според това, което казва той мисли си детето, - мизерията прилича на отвратителна черна кокошка. Тя гледа с яростен поглед, има извит клюн и толкова широки криле, че целият свят може да се побере под тях. Тази кокошка мъти отвратителни пиленца ..... пиленца - кражба, пиленце - пиянство, пиленца - болести..."
Ако детето види прелетни птички, наблюдава щъркел в гнездото му, цъфнали и напъпили дървета, хване в ръката си пеперуда или калинка, чуе блеенето на овцата и малките агънца - всичко това ще му помогне да достигне по-лесно до понятието "пролет", защото основната ориентировъчна дейност, придружаваща нагледно-образното мислене , е зрителната.
Когато взаймодействието с обакта на познание притича в плана на зрителните възприятия, възниква зрителен образ и с него се извършват редица преобразования, протича анализ, отделя се същественото от несъщественото и се стига до изводи и заключения като продукти на мисленето.
В този процес на нагледно-образно отражение на действителността голямо място заема речта - предметите и явленията, техните свойства и връзки се опознават в образна форма, но се фиксират в речев план. Словестният съпровод може да бъде просто илюстрация на образа, но в повечето случаи той помага за по-дълбоко и пълно опознаване на обекта, както и за актуализация на вече формирани образи в процеса на опериране с тях. /както в случая с "отвратителната черна кокошка" и нейните "ужасни пиленца" /.
humanis
Няма коментари:
Публикуване на коментар